Roihupellon metroaseman rakentaminen palvelisi opiskelijoita, yrityksiä ja kaikkia helsinkiläisiä

Roihupellon metroaseman rakentaminen palvelisi opiskelijoita, yrityksiä ja kaikkia helsinkiläisiä

Tiedätkö missä on Helsingin vähän salainen, toteutumaton metroasema nykyisellä linjoilla? 

Kun Helsingin metro rakennettiin ja suunniteltiin, nykyiselle linjalle suunniteltiin sekä jatketta Kamppiin että myöhemmin ysärillä toteutuneeseen Ruoholahteen. Sen lisäksi itäpuolella oli kaksi asemaa, joiden varaus säilytettiin tulevaisuutta varten: Kalasataman ja Roihupellon. Näistä Kalasataman asema valmistui 2007, mutta Siilitien ja Itiksen välissä oleva Roihupellon metroasema ei oo koskaan rakentunut, siis yli 60 vuoteen.

Alueella on nyt teollisuutta ja tyhjääkin kenttää, sekä tietysti iso metrovarikko. Sinne suunniteltiin jo 70-luvulla mahdollista rakentamista, mutta ne suunnitelmat ovat toistaiseksi jääneet toteuttamatta. Jos ei lasketa Stadin ammattiopiston uutta kampusta, joka on valmistumassa yli 4000 opiskelijalle ens vuonna juuri sinne. Alueella kulkee nykyään myös pikaratikkalinja 15. Kaupunki toteutti myös suunnitteluperiaatedokumentin vuonna 2018, jonka jälkeen on ollut hiljaisempaa. 

Alueen asumisrakentaminen vois vähentäis asuntopulaa, kunhan asuntomalleja ja rahoitusmuotoja tulee monenlaisia.

Metroaseman rakentaminen Roihupeltoon olisi ihan huippu homma. Asema olisi ikään kuin Helsingin alkuperäisen metroverkon rakentaminen loppuun asti. Alueen asumisrakentaminen vois vähentäis asuntopulaa, kunhan asuntomalleja ja rahoitusmuotoja tulee monenlaisia. Kerrostalaoja ja pientaloja vois rakentaa alueelle, jossa ei tarvitsisi hakata metsää tai tuhota nykyistä luontorakennetta. asumista, yhteisöllisyyttä ja viihtyisyyttä, ei vain parkkipaikkoja. 

Monien toimijoiden tulevaisuus Roihupellossa olisi tärkeä turvata, vaikka alueella on myös paljon tyhjää tilaa. Herttoniemen ja Roihuvuoren asukasyhdistyksetkin tukee alueen kehittämistä. Herttoniemen metsien rakentamiseen ei kohdistuisi niin paljon paineita. Toistakseksi alue on ollu ikään kuin aukko Herttoniemen ja Itäkeskuksen välissä. 

Ei ole järkeä jättää rakentamatta teollisuusaluetta ja sen sijaan tuhota puisto- tai metsärakennetta muualta Itä-Helsingistä. 

Metroasema palvelisi uusia asukkaita, myös Roihuvuoren asukkaita sekä Stadin AO:n opiskelijoita, unohtamatta alueen yrityksiä joiden mahdolliset palvelut olisivat saavutettavampia. Yritystoiminta ja asumisen lisääminen on mahdollista tehdä yhdessä: se on mielestäni avainkysymys kun pohditaan sitä, miten tulevaisuuden rakentamista Helsingissä tehdään. Ei ole järkeä jättää rakentamatta teollisuusaluetta ja sen sijaan tuhota puisto- tai metsärakennetta muualta Itä-Helsingistä. 

Teollisuusalueelle voisi rakentaa oppilaitoksen, asumisen, kaupojen ja kierrätysrakentamisen solmukohdan, missä myös tyhjille tiloille kehitetään uusia toimintatarkoituksia. Alueella jo nyt kehitettyjä uusia toimintoja, kuten upea yli 60 toimijasta koostuva Taidekorttelit, tulee rohkaista jatkamaan toimintaansa ja tulevaisuuden toimintaedellytykset taattava. 

Syksyn kaupunginvaltuuston kokouksessa ehdotettiin Otsko Kivekkään aloitteesta, että alettaisiin säätämään uutta kaavaa joka mahdollistaisi alueen kehityksen. Ehdotuksen allekirjoitti vajaa 30 valtuutettua, myös Vasemmistoliitosta. Oon ehdottomasti alueen kehityksen kannalla, ja mikäli vaikutan ensi valtuustossa, edistäisin asiaa! Saatetaan Helsingin metroverkko valmiiksi!

— Sakari